Hur min passion för stickning uppstod

Som barn virkade jag en hel del i smyg, alltså inte smygmaskor utan virkandet var en hemlighet. Både jag och min syster producerade spetsdukar och tabletter på löpande band, som värsta gammtanterna. Det var inte det coolaste man kunde ägna sig åt som barn och tonåring på 80- och 90-talet men väldigt avslappnande efter långa dagar i skolan.
Ingen använde någonsin slutprodukterna, tillfredsställelsen låg i att bemästra det hemliga språket i virkbeskrivningarna och att se duken växa fram som ett fysiskt bevis på att man räknat rätt.

I tjugoårsåldern råkade jag ut för en trafikolycka som tog ifrån mig allt jag tidigare var bra på och jag slutade helt med allt pysslande, liksom studier och arbete. Vare sig kroppslig förmåga, minne eller koncentration fanns kvar. Elva år senare försöker jag fortfarande ta tillbaka allt det där, lite i taget, långsamt men säkert, och kanske inte i exakt samma form som tidigare.

Min passion för stickning började förca 5 år sedan när jag, i ren frustration över min avtrubbade hjärna och trotsighet mot den eviga värken, stickade ett par raggsockar. Frågeställningen var egentligen bara hur en häl får sin form, men jag kunde inte läsa mig till det och förstå så tillslut återstod bara praktiskt experimenterande.
Utan minne bakåt eller planering framåt lyckades jag följa mitt livs första stickbeskrivning till punkt och pricka, genom att först ringa in och sedan stryka över varje moment tills alla var avklarade. Till min häpnad blev det faktiskt en häl men jag förstod fortfarande inte hur. Teststrumpan fick en maka och den gången kunde jag iakta processen lite bättre. Plötsligt hade jag alltså ett par nya, egentillverkade och fullt funktionella sockar.
Jag hade lärt mig något nytt, jag hade läst mig till kunskapen, och jag hade gjort färdigt något med ett synbart och påtagligt resultat… dessutom hade stickning blivit något jag var bättre på nu än före olyckan.



Kommentera

