Ull är fantastiskt!

Säkert ett återkommande tema här framöver, för ull är verkligen ett fantastiskt funktionsmaterial.

Det håller en torr och varm ända tills det har absorberat fukt till hela 60% av sin egen vikt, och behöver inte tvättas lika ofta som andra textilier.
Ibland glömmer även jag bort värdet av ullen och tänker att mitt strumpstickande endast är lyx och en dyr hobby, men då har jag fel.

Tre dagar före julafton lyckades jag snubbla på mig själv mitt på plana golvet och stuka foten rätt rejält. Dagen gästerna anlände spenderade jag på en lång vandring genom akutsjukvårdens alla turer, och kom till slut hem med foten i en Stormtrooper-rustning vid namn Aircast.
Aircast är ungefär tusen gånger bekvämare än gips, men ändå… det blir extremt lufttätt innanför. Hårdplastenär stoppad med skumgummi i ett vattentätt mjukt plastfoder, och skenan ska användas ihop med stadiga skor. Räddningen heter ullstrumpor!

Foten i Aircast

Jag är just nu väldigt glad över hela samlingen egenstickade sockar i fingering weight (finns det
något bra svenskt begrepp för garn lämpligt tillstrumpstickning på 2,5 mm stickor?) och jämfört med de kvalitetsstrumpor i ullfrotté som min sambo och min syster köper på sportbutiker så är mina inte ens dyra.
Ja, jag räknar ju inte in arbetstiden då förstås. 😉

P.S. Det kanske kan tyckas ironiskt med Jaywalker Socks i bandage, men jag var inte vårdslös ute i trafiken. Jag lovar!

One thought on “Ull är fantastiskt!

  1. Ping: Babysockar | Socktrollet

Kommentera

