Nutkin Socks – gratis mönster från Knizi

Nutkin Socks, som spökat i väldigt många av mina blogginlägg nu, är ett gratis mönster från Knizi som kan hämtas på engelska eller tyska härifrån. Egentligen är det inte särskilt språkberoende om man redan vet hur man vill göra hälar och tår, för själva mönsterrepetitionen finns som ett litet enkelt diagram.

Jag stickade i Opal mit Bambu  som har fått en egen recension här på bloggen.

Problem och lösningar under stickningens gång: 

Nutkin Socks

Fållen som inleder strumpskaften var en ny teknik för mig. Tror den är vanligare på tröjor än på strumpor, men det var intressant och roligt att sticka till att börja med. När skaften började bli långa nog att prova på foten blev jag däremot rätt sur, hälen gick inte att få igenom fållkanten.
Jag fortsatte ändå med tanken att min syster har smalare fötter och smalare ben än mig, sen kom hon hit och även hennes häl var för kurvig för de tighta fållarna… men trots allt, nån gång efter hälens tillkomst blev skaften magiskt nog mer tänjbara och på de färdiga strumorna sitter fållen nästan löst på mina ben.
Jag oroade mig alltså helt i onödan men det, och att jag fann mitt valda garn fulare och fulare ju mer jag stickade, gjorde stickningen jobbigare än den egentligen var. Mönstret är enkelt och snabbt, och resultatet ser betydligt mer avancerat ut än det är – den perfekta kombinationen.🙂

En annan sak som inte syns på foton på nätet, är att mönstret gör att skaften blir mycket benägna att vrida sig i spiral. Det kanske skulle vara snyggt på långa skaft, där effekten blir så förstärkt att det ser ut att vara med flit, men mina kortskaftade ser mest ut att vara dåligt gjorda. Ordentlig blockning krävdes.

Ändringar jag gjorde i mönstret:

  1. Kortare skaft, mest p g a bristande arbetsmoral när jag trodde att den färdiga produkten knappt skulle passa på mänskliga fötter.
  2. Annan häl. Jag valde att göra en efterhandshäl med samma bredd  på ”bandet” mellan hoptagningarna som ”banden” i mönsterstickningen på strumpan. Jag trodde det skulle bli snyggare, och jag är nöjd med resultatet.

Ändringar jag tänker göra nästa gång:

  1. Antingen jättelånga skaft och en blockning som förstärker spiralvridningen istället för att försöka motverka den, eller också spegelvändning av varannan mönster-repetition. Det är alltså 4  mönsterrepetitioner  i form av 4 falska kedjor runt skaftet, och i originalversion slingrar de alla åt samma håll.
  2. Jag kommer nog att börja skaftet med resårstickning istället för fåll, särskilt om jag gör skaften längre.
  3. Välja ett enfärgat, eller ”nearly solid”, garn så att det stickade mönstret syns ordentligt och så att jag tycker om det jag producerar. Melerade garner är det fulaste jag vet, men så har jag en rejäl stash här hemma av dem också. Förstår bara inte hur jag kunnat göra så många felköp innan jag lärde mig.

Blir det en nästa gång?

Ja, det blir det. Jag tycker om tydliga strukturmönster, och det är det här om man använder ett enfärgat garn, och varma strumpor med passform.Dessutom behöver jag alltid en stickning där man inte behöver läsa i mönstret för att sticka mönstret. Här räcker det med att man kollar att man får rätt start på första varvet, och sedan bygger det vidare på sig själv i en enkel logik. Man kan inte göra fel.
Den perfekta handväskestickningen på föreläsningar och föreningsmöten etc.

One thought on “Nutkin Socks – gratis mönster från Knizi

Kommentera

