Sticka, stack, stuckit – med bussen och med garn.

Det hör till ovanligheterna att jag åker buss, min skadade kropp klarar egentligen inte av de skakningar och vibrationer och plötsliga ryck som lokalbussarna gör, men nu har bilen stått med urladdat batteri en längre tid och jag hade inget val.

Innan jag gick hemifrån stoppade jag ner en strumpstickning i fickan, för på några 25 minuters resor kan man hinna sticka en hel del.
Jag kan erkänna att det går långsamt framåt med mina Seed Stitch Socks än så länge. Moss-stickning på 2 mm stickor är inte riktigt min kopp te när det gäller arbetet, även om jag tycker mycket om resultatet. Moss-stickat har en härlig elasticitet och en kul struktur, men det är betydligt roligare att sticka spets och snabbare att sticka slätt.

Nu blev det inte mycket stickat på bussen heller, blixthalka, ombyggda vägar och en mobilpratande chaufförer bidrog till resor värdiga Gröna Lund. Jag var inte den enda passageraren som höll i mig med båda händer för att inte flyga omkring!
Offentlig stickning dock alltid en konversationsöppnare,  jag har haft flera trevliga samtal med  främmande människor och en riktigt rolig dag. Jag tycker om att åka buss, bortsett från att jag oftast blir sängliggande dagen efter.

En kul sak med såna här möten är hur många som böjer ordet sticka som sticka-stack-stuckit  även när de pratar om att sticka kläder av garn, och inte bara när det gäller att sticka ner på stan eller sticka sig på ett törne .
”Åh, jag har stuckit mycket i mina da’r!” är en klassisk inledning, men den överrumplar mig fortfarande och lurar ut min hjärna på flera alternativa spår.
Är det typiskt för Västerbotten eller är det något generationsbundet?
Någon som vet?

 

One thought on “Sticka, stack, stuckit – med bussen och med garn.

Kommentera

