Varför handarbetar vi egentligen 2011?

Jag blir så glad när  sånt här lyfts fram i dagspressen!
Alla behöver vi nån slags kreativt uttryck, det kan vara stickning, scrap booking, amigurumi-virkning, fotografering, is-skulptering eller web design eller vad som helst…  och för de flesta av oss ska det helst gå att utföra i en liten lägenhet i stan, och gärna även under resor.

Jag gillar hur internet lyfts fram som den drivande faktor den är. Min egen utveckling började förvisso med en antikvarisk bok, men det var när jag hittade hela världens samlade hantverkare på internet som det tog fart. Små bloggar, stora bloggar, faktasidor, instruktionsfilmer, inspirationsbilder, diskussionsforum, gratismönster… precis i detalj det jag var intresserad av, på sekunden när jag ville veta, dygnet runt!
Jag kan erkänna att jag är löjligt ny på Ravelry, enbart p g a min motvilja mot att skapa konton och registrera mig som medlem även på gratistjänster, så jag har tidigare använt mig  av t ex  knittinghelp.com och flickr, särskilt då Nancy Bush Group (hennes böcker illustreras med tragiskt osmickrande foton så jag använder mig hellre av privatpersoners foton för att se skönheten och välja projekt, tur att hon har så många fans!) och Sock Knitters Unite! m fl.
Bild-googling kan också hjälpa en att förstå mönster eller garner om man inte vill gå med i Ravelry.

Andra länkar, som jag tror inte nämndes i tidningen är sysidan.se , en superbra svensk sida som även har ett forum för stickning, och textilhantverk ifokus som håller på att ta sig riktigt bra.

Material till en mössa?

Så varför handarbetar så många människor så mycket och varför just nu?

Artikeln tar upp flera orsaker, varav en skulle vara att när Rut-personalen städar våra hem, Rot-hantverkarna lagar våra hem och vi köper vår mat färdig så uppstår ett behov av att använda händerna som bara kan tolkas som lyx …  den bilden är väldigt långt från min verklighet måste jag säga!
Dessutom verkar det vara en närmast global folkrörelse just nu, iaf bland internetuppkopplade. Min strumpstickning är iofs inget annat än en ganska lyxig hobby. Jag behöver inte fler strumpor och det vore klart billigare att köpa färdiga fabriksgjorda produkter än garnnystan!

En annan vanlig motivering brukar vara att vi i denna tid avmasspruduktion och masskonsumtion vill äga något specialgjort och garanterat unikt, och därför ser till att skapa det själva.
Den kan det ligga något i, men för mig handlar det mycket om passform också. Jag har en dröm om att någon gång lära mig klädsömnad och mönsterkonstruktion så att jag kan skapa kläder som faktiskt passar på min kropp, unik passform över unik design i det fallet. Jag vill kunna ändra mönster, inte rita dem från grunden.

Min förklaring är den att ett handarbete är ett arbete där det syns att man gjort något. Man kan se vad en timmes arbete har resulterat i, det är konkret och mätbart t o m på håll, och det bästa av allt – när det är klart så är det klart. Permanent klart!
Även nästa dag eller nästa år så är den färdiga mössan fortfarande en färdig mössa, hur många arbetsuppgifter i vårt moderna samhälle bjuder på den tillfredställelsen?

En annan av mina favoritförklaringar är att det är meditativt. Även om man inte känner till något om meditation, eller har lärt sig någon teknik för det, så hittar man det där avslappnade lugnet där tiden både står still och flyger fort samtidigt. Hjärnan återhämtar sig från stress och oro lämnar kroppen.
Det här är en teori jag också applicerar på älgjägare, särskilt den sorten som ser jakten som en naturupplevelse och ett tillfälle att sitta ensam på en stubbe och koka kaffe över öppen eld utan att bli störd av sina lagkamrater eller ens älgar. Smyg-meditatörer!😉

I dagens samhälle där stress-sjukdomar hotar mer än diverse influensor är den här stick-trenden rena hälsorörelsen!

4 thoughts on “Varför handarbetar vi egentligen 2011?

  1. Eller bloggare? Det är ju en slags meditation också😉 Så länge man inte är kommentars- och uppdateringskåt det vill säga, då kan det ju lätt bli stressigt.

  2. Ja, och det kan man knappast anklaga min blogg-stil för!😀

    Jag surfar mer runt och läser andras bloggar, och nu när jag har ett konto att kommentera från inser jag att jag håller på att utveckla nån slags frågesports-tourettes… ska skärpa mig!

  3. Tackar!
    För ganska många år sedan läste jag A-kursen i Etnologi här i Umeå, och skulle gärna ha forsatt på den banan om jag kunnat… det är ett perspektiv jag bär med mig för resten av livet ändå.
    Ser mycket fram emot att läsa din avhandling!

Kommentera

