Bildbevis: Januarisockar

Strumpor är alltid snyggast med fötter i, men att fota sig själv kräver antingen avancerad akrobatik eller tålamod och kamera med självutlösare. Jag väntade in en villig medarbetare istället, det tog lite tid men nu kan jag med glädje presentera:

Seed Stitch Socks (Jeni Chase Pattern, Vouge Knitting) i Opal Uni

Tussilagosockarna är äntligen klara och superdupersköna. Som jag skrivit tidigare tycker jag inte att enkel moss-stickning är särskilt roligt, så de här sockarna har mest känts som ett arbete att färdigställa. Dessutom stickade jag dem på 2 mm vilket tär väldigt mycket mer på nacken än 2,5 mm gör.
Däremot är slutresultatet, precis som jag förutsåg, värt ansträngningen. Både elastiskt och stadigt på samma gång och kommer att hålla passformen länge.

Det här är alltså januari månads mönster från Stickameras Sockklubb 2011

Garnet är Opal Uni, slitstarkt och pålitligt utan knutar eller avvikelser.
Mönstret har jag följt utan andra ändringar än att jag stickade ett par cm extra av mosstickningen. Jag gillar lite längre skaft och har slutat stressa över att garnet kanske tar slut, med förlängningen fick jag ändå mer än 20g garn över av de 100g jag startade med.
Jag har skandinaviskt breda fötter i skostorlek 37-38 och brukar konsekvent få ca 30g restgarn från varje strumpstickning av den här typen. Det här är en insikt jag gjorde så sent som i julas när jag inventerade garn med hjälp av en digital hushållsvåg.
What took me so long?

5 thoughts on “Bildbevis: Januarisockar

Kommentera

