Sköljmedelsdöden

Kom ihåg att aldrig någonsin använda mjukmedel när du tvättar något handstickat!

Det är säkert allmänbildning, men jag lärde mig den hårda vägen…

Före och efter tvätt med sköljmedel...

Till höger på bilden syns den allra första socka jag någonsin stickade. Den hade en alldeles utmärkt häl och helt okej passform… alltså, den hade passform!

Den grå sockan brevid är stickad i samma garn, med samma antal maskor, på samma stickor, av samma person, för samma fot.
Enda skillnaden är att den grå har en resårstickad hällapp istället för slätstickad och något längre skaft… och så den lilla detaljen att den lila sockan en gång för många år sedan råkade sköljas med mjukmedel och bli en kort, bred, oformlig påse helt utan elasticitet.

När olyckan väl har hänt så finns ingen räddning. Det går inte att tvätta bort sköljmedlet och tro att garnet ska glida tillbaka och återta den position det hade innan.
Man kan bara jobba förebyggande, och säkrast  är förstås att inte ens ha en flaska hemma…

12 thoughts on “Sköljmedelsdöden

  1. Hej igen sockertrollet, ville kika på din sida!

    Jag är faktiskt väldigt oskolad av min mor som gjort det mesta själv, matlagning och handarbete, men jag tycker det är viktigt att man bevarar detta istället för att lägga allt i industrins händer!

    Din blogg är en viktig del i helheten även om du kände att den var lite ”bara”.🙂

    Bamsekram

    • Nej, jag hoppas att min blogg är intressant för några människor här i landet… men tror att de i så fall nog delar min hobby att sticka sockar.🙂
      Menade bara att du inte skulle känna dig tvingad att kolla min blogg tillbaka, även om du är mycket välkommen!

      Det känns ibland lite konstigt att använda sitt blogg-id (men smidigt) för att diskutera och kommentera i andra ämnen, som visserligen också intresserar mig stort men jag inte själv skriver om här. Strumpstickning är rätt smalt.😀

  2. Sköljmedel är textildöden på flaska. Stickar inte själv, men syr och virkar. Och så tvättar jag ju kläder, och sköljmedel är inte bra till något egentligen. Annat än att det gör kläderna mjuka, men till vilket pris?

    Måste dessutom säga att det är vansinnigt fina saker du stickar, de härligt gula sockorna är nog de snyggaste hemstickade sockorna jag sett!

    • Sköljmedel förstör funktionsmaterial och BHar i syntet, minskar den värmande egenskapen i fleece och är egentligen bara trevligt på äldre t-shirts i ren bomull.
      Jag trodde länge att jag behövde det för att vissa textilier inte skulle bli statiska, men det det går bort av sig självt efter några tvättar utan sköljmedel så nu har jag helt slutat.

      Tackar. Mönstret till de gula sockarna finns gratis på Vouge Knittings hemsida (kräver inloggning, men det är gratis) och garnet är från Opal, som hör till de billigare och slitstarkare.

  3. Jag har också nästan slutat med sköljmedel… men jag måste säga att jag är förvånad. Är du säker på att det där berodde på sköljmedlet? Sockan kan inte ha blivit för hårt centrifugerad eller nåt sånt?

    Annars kom jag hit eftersom jag för närvarande funderar på tvättmedel för ull och silke. Har skrivit lite om det här
    http://hemkokeriet.wordpress.com/2011/02/27/hur-ska-ett-bra-tvattmedel-for-ull-och-silke-se-ut/
    http://hemkokeriet.wordpress.com/2011/02/28/silkeylletvatt-ph-och-tval/
    Sen kom jag på att du kanske är rätt person att fråga om tvättmedel för ull och silke, eller åtminstone för ull?

    • Ja, jag är säker på att det är sköljmedlet!
      Garnet halkar runt i maskorna och stannar inte kvar där man byggde dem.

      Nu är ju mycket av det garn jag stickar superwash-behandlat på gott och ont, och då är det inte lika noga, men annars brukar jag använda antingen Y3 eller hårshampo enligt devisen att ull också är en sorts hår. Just nu har jag Grumme Fintvätt hemma, fungerar nog bra för textilier, men jag klarar inte av parfymstanken.

      Obehandlad ull filtar sig som bekant av friktion (+fukt) och basiskt tvättmedel som tvål eller såpa, ibland vill man det och ibland inte.😀
      Jag tror att man kan tvätta ganska basiskt om man kan undvika friktion.
      Viktigast att veta om ull är att det faktiskt tål upp till 95 grader om uppvärmning och avkylning går tillräckligt långsamt.
      Det är temperaturchocker som får det att krympa och fjällen på ullhåren att resa sig och bli stickigt och kliande.

      Tycker man att man tvättat bort för mycket av ullfettet finns det Ullkur-produkter av olika märken. Jag har bara provat Sonett Ullkur som är en blandning av lanolin, sockertensid och olivoljesåpa. Jag gillar den!

      Siden och silke vet jag för lite om. Ull-silke-blandgarn brukar tappa glansen när jag tvättar, så där behöver jag lära mig!

      • Logiken att återfetta och helst inte tvätta bort allt fett verkar lika mellan ull och hår! Jag har också tyckt att schampo borde vara bra för ull. Fast schampo brukar vara surt, ibland ända ner till 4,5-5 vilket är hårets naturliga pH-värde.

        • Ja Grumme Såpa som jag brukar tova med har pH-värde 10, och Grumme Fintvättmedel ”för ull, fleece, siden och andra ömtåliga textilier” har pH 9… väldigt lika.

          F ö har jag emellanåt tvättat all min tvätt med vanlig städ-såpa i maskin. Billigt, miljövänligt tror jag, och det känns rent som om man blivit av med andra tvättmedelsrester. Kulörttvätt går med grönsåpa, men vittvätt bör nog få gul.

          • Rätt spännande, faktiskt! Såpa är ju ett slags tvål, om vi ska vara petiga. (På engelska heter bägge ”soap”.) Varför inte. Och såpa borde inte löddra ner hela tvättmaskinen heller. Jag ska testa! Hur mycket har du tagit, ungefär?

            Till vit tvätt vill jag gärna ha lite blekmedel. Men det kan man ju sätta i separat.

            • Jag späder såpan med vatten till samma konsistens som annat flytande tvättmedel och doserar sen lite på känn.
              När du nu ledde in mig på att fundera över pH så tänker jag att den basiska såpan kanske tar bort dålig lukt bättre än vanligt tvättmedel,
              lite som ett ättikbad kan rädda svettiga dans- och träningskläder?

Kommentera

