Mysteriet med strumpors passform, del 2

Notera skillnaden på hälarnas längd...

Vad är det som gör vissa sockar perfekta och andra till nån sorts bråkig roterande korvig påse på foten?
Ja förutom sköljmedel, som jag i efterhand räknar som del 1 även om det inlägget inte var rubricerat så, så skulle jag påstå att hälens längd är bland det viktigaste.
Kort häl ger mycket pös runt fotleden, medan en längre hällapp ger både mer stadga och gör att sockan smiter åt bättre runt hälsenan.
Personligen avskyr jag när sockar snurrar runt på foten, så det här är ett viktigt ämne som upptar en stor del av mina tankar när jag stickar!

Bilden visar några av mina äldre sockar, mycket välanvända sådana, och för rättvisans skull med någorlunda motsvarande lösa skaft. Skillnaden i häl och form är  uppenbar.
De röda är Country Girl Socks, mönster från Heartstrings, och de grå är mina första tå-upp kombinerade med falska flätor. På den tiden hade alla tå-upp s k short row heel (lär mig gärna de svenska termerna!), som för all del är roliga att sticka, men aldrig suttit kvar på rätt ställe på mina fötter.

2 thoughts on “Mysteriet med strumpors passform, del 2

  1. Hur snabbt man minskar efter hälen (på strumpor man stickar från skaftet och ner) är en annan viktig passformsfråga, har jag just insett. För somliga fötter är vartannat varv helt rätt. För andra som mina blir det glappigt; jag måste minska varje varv för att få bra passform.

    Trevlig stickblogg. Gillar när människor tänker högt och klokt om det de gör!

Kommentera

