Jag är människa, åtminstone trodde jag det tills jag gav mig in i bloggosfären.

Mitt lilla projekt att börja lämna kommentarer efter mig fortsätter. Det handlar nog mest om en tröskel jag behöver komma över, och det blir lättare och lättare… förutom att CAPTCHA långsamt nöter ut mig.
Särskilt hårt känns formuleringar i stil med ”Visa att du är en människa och inte en bot genom att skriva…” , för sen sitter jag där och bläddrar bilder minst 20 gånger innan jag hittar en jag vågar försöka gissa texten i. Tror botarna har bättre förutsättningar att lära sig detta än jag.

Sen hjälper det inte att wordpress.com listade mig på ”bloggar om monster” förra veckan, även om det fick mig att skratta.

4 thoughts on “Jag är människa, åtminstone trodde jag det tills jag gav mig in i bloggosfären.

  1. Jag vet precis hur du känner dig…du är i gott (eventuellt dåligt) sällskap! Det är helt omöjligt att få det där rätt. Även de gånger jag faktiskt ser vad det står lyckas jag fumla till det. Får se hur det går den här gången…

    Gillar bloggen för övrigt!
    Tack och heder!

  2. Dessutom tycker jag själv att de där koderna oftast är både krångliga och onödiga. Speciellt när de dyker upp *efter* att man postat kommentaren och ofta hinnit vidare till en helt annan sida och helt missat att det dök upp en sådan där verifikation. Och onödigt därför att mängden spamkommentarer är, iaf för mig, i princip obefintlig. Och jag är inne på mitt sjätte år som bloggare.

    • Jag har på en tidigare arbetsplats haft som arbetsuppgift att uppdatera en nystartad hemsida, uppbyggd som en blogg med wordpress (från .org) på egen domän. Vi fick ca 10 spam-kommentarer i veckan (och 0 riktiga kommentarer, antalet besökare var fortfarande minimalt). Ingenting publicerades utan admins godkännande så det blev inget problem, men det var så vitt jag kunde utläsa rent språkligt av länkarna så var det mycket porr och det hade inte passat vår image!

Kommentera

