DROPS (not always a) Delight

Stickbeskrivning till dessa, skriven för nybörjare, kommer att publiceras.

 

Det började med en Facebook-utmaning jag inte kunde motstå:

Jag deltar i en utmaning som går ut på att uppmuntra till kreativitet.
Jag lovar göra något handgjort till de 5 första som kommenterar.
Ni måste kopiera till er status och lova samma sak.
Alltså saken/gåvan görs för hand och skall levereras under år 2011, per post. Är du med?

Att sticka känns egentligen inte längre som en kreativ  utmaning för mig, om jag inte gör något riktigt stort och dyrt och tidskrävande, men sticka ville jag. Därför gjorde jag min egen utmaning till att skapa mina egna mönster, men ändå utifrån ett tema och bara genom att använda garn som redan fanns hemma. Det blev inte riktigt som jag tänkt.

Endast första paret skulle vara släta, men de vantarna visade upp så skarpt skilda färger att de omöjligen kunde räknas som ett par, det var bara att fortsätta på exakt samma utförande för att bilda makar från samma nystan. Tredje paret fick bli randigt efter att jag klippt sönder kvarvarande garn i småbitar och försökt fördela ljust, mörkt, varmt och kallt med en någorlunda rättvisa. Det var en utmaning på många sätt!

Förutom att det inte ska få skilja så mycket i färg inom ett parti (egentligen hade det varit för stor skillnad mellan olika partier t o m, jag skulle inte räkna dessa nystan till samma färg ens!) så är det vackra färgskalor  i båda nystanen.
Garnet är trevligt att sticka i så länge man inte behöver riva upp – då blir det splittigt och knöligt, även om man stickar löst och är försiktig.
Jag har nu stickat upp tre nystan, två gröna 08 och ett blått 04, och det har inte varit några knutar eller trassel eller andra defekter någonstans. Det luddar inte av sig, och blöder måttligt i tvättvattnet.
Jag kan nog tänka mig att köpa det här garnet igen, men då kolla upp färgerna bättre i butik och inte lita på banderoller och partinr.

Dessutom kommer jag att tänka mig bättre för till vilka projekt jag använder garnet. Om man delar upp ett 50g nystan på två strumpor, så som Garnstudio tycker att man kan enligt flera av de mönster de lanserar med garnet,  så kommer man inte att få samma färger på båda sockarna då minst en färgnyans bara uppträder en enda gång i ett nystan.
Exempel på garnstudios mönster <- Det var det här jag egentligen köpte det blå garnet till, det som blev kameravantar till sambon.
De gröna nystanen skulle bli en strumpa var i ett par, och då hade jag nog blivit ännu mer upprörd över färgerna.

Klicka på bilden för att se den större.

4 thoughts on “DROPS (not always a) Delight

  1. Hej och tack för din kommentar i min blogg, även om jag håller med dig om ”tyvärr”.
    Jag gillar din blogg. Stickar själv inte jättemycket, men älskar att bli inspirerad av andra. Lägger till denna i mina favoriter!
    Våriga hälsningar
    Kickan

  2. Ping: Färdigt: Ugglevantar « Socktrollet

Kommentera

