Hur man kan sticka trots en trasig nacke

Andra slutar sticka när nacken börjar krångla, jag gjorde tvärtom – jag började sticka efter en nackskada!
Det var en hel del lust till revansch inblandad i den processen,och är fortfarande, men samtidigt kan jag se en hel del läkande effekter av det också.

Visste ni t ex att skadade engelska stridspiloter under andra världskriget fick sticka strumpor i sjuksängen som rehabilitering?
De motiverades med att deras kamrater som var kvar ute i kriget frös om fötterna, men i själva verket gick sköterskan bakom hörnet och repade upp allt garn igen så att det kunde återanvändas till en ny strumpstickning.

Sanningen var att de skulle sticka för att öva upp nerver och finmotorik igen och ”om du inte gör det här kommer du aldrig att kunna använda dina händer igen” ansågs inte lika pedagogiskt och uppmuntrande till läkning…

Jag säger inte annat än att hantverk i alla former frestar på nacken och den sortens skador jag har, men jag har ändå hittat sätt och redskap som gör att jag kan sticka. Mitt försök att skriva ett blogginlägg om hur jag gör resulterade i en så lång text att det fick bli en egen sida.
Den ska få fler bilder så småningom, och säkert kommer jag att vilja ändra i formuleringarna, men den är ändå publik redan nu.

Sidan finns som en flik ovanför headern, men även bakom den här länken!

Min förhoppning är att den ska hjälpa någon att hitta tillbaka till sin skaparglädje… eller, ännu hellre, aldrig förlora den!

 

 

5 thoughts on “Hur man kan sticka trots en trasig nacke

  1. Oerhört intressant inlägg. Tack för att du delade med dig av dina tankar och erfarenheter, och så den där bilden av de stickande soldaterna – en intressant okändhet för mig!

    Jag behöver verkligen tänka till om det där för egen del. Jag har inte problem med rygg eller nacke men skapar alldeles för mycket spänningar när jag stickar med tanke på att jag faktiskt gör det för avspännings skull!

    Jag antar att du redan kommit på att sticka sockar och vantar på tre stickor går lika bra som på fyra och innebär färre byten?

    • Ja, men jag håller inte händerna lika bra på en trekantig stickning. Jag använder tre stickor bara när det är ett spetsmönster eller liknande som blir mer logiskt uppdelat i tre sektioner än fyra, men för mig är det lättare att sticka på 4 och istället använda korta stickor. Tack ändå för tipset! Jag tar gärna emot fler.🙂

      • Soldaterna är nog ett fakta jag har fått från Zen and the Art of Knitting – Exploring the Links Between Knitting, Spirituality, and Creativity av Bernadette Murphy. Hoppas jag mindes rätt bara.🙂
        Det är iaf en bok jag gärna rekommenderar alla stickare som varande intressant, lärorik, lättläst och mycket humoristisk. Den är uppbyggd av fristående kapitel och har en närmast kåserande ton.

Kommentera

