Stickbloggar och snöoväder

Mer än 20 cm under natten och kl 13.30 snöar det fortfarande. Vi behöver inte mer! Sluta!

Insnöad i den yttre världen (vaknade till rena julkalendervyn igen, men utan begeistring efter att ha fått smak på vår) försöker jag utöka mina andra världar. Jagar nya intressanta bloggar att läsa, lägger mig i diskussioner här och var, och läser vidare i en mycket intressant masteruppsats  om stickbloggar ur ett etnologiskt perspektiv.
Författarinnan har sedan startat sin egen stickblogg och i senaste inlägget förklarar hon lite om sin studie. Mycket intressant!

Att internet är fantastiskt, och hur våra möten på nätet påverkar och inspirerar, det tänker jag ofta på. All utveckling går så mycket fortare när man kan dela erfarenheter med andra. Se vad som är möjligt att uppnå, få hjälp att reda ut sina funderingar och undvika de värsta fällorna som andra redan trampat i. Det är dumt att uppfinna hjulet gång på gång. 🙂

När det gäller stickning lärde jag mig som barn en sorts uppläggning samt hur man formar räta respektive aviga maskor, varken mer eller mindre. Resten har jag lärt mig som vuxen, via internet. Stickbloggare från hela världen, forum,  Youtubeklipp och andra instruktionsvideor, Flickr, och så klart Google har spelat en viktig roll. En och annan bok har varit bra också, men internet vinner på alla frågor som ställs  här och besvaras och arkiveras och görs sökbara.

Jag känner att jag redan håller på att trassla in mig i den här texten, så jag avslutar med att rekommendera alla att följa länken ovan istället. Garn och Ord sätter bättre ord på det jag tänker.

6 tankar om “Stickbloggar och snöoväder

  1. Det här håller jag fullständigt med om. Jag har burit på en frustrerad lust att sticka sedan tolvårsåldern och den förlöstes på allvar förra året, det vill säga så där 28 år senare. Ravelry var en nyckelfaktor, helt tveklöst, även om det förstås också hjälpte just mig att ha blivit så där många fler år äldre och klokare.

  2. Jag skaffar mig fantastiskt mycket både information och inspiration via nätet, nästan oavsett vad jag tar mig för. Ju smalare intresse, desto färre har man i sin närmaste omgivning att utbyta tankar och idéer med. Då tar man till internet.

  3. Håller med dig!
    Är relativt ny som bloggare men har handarbetat i snart 40 år. Trodde jag kunde rätt mycket, men har blivit glatt överraskad sedan jag började blogga!
    Så här mycket nytt har jag inte lärt mig på länge…och för att inte tala om all inspiration och kreativitet som finns här ute i cyberrymden!! TACK!!
    /Ann-Britt

Lämna en kommentar