Egentillverkat – vägen eller målet?

Ställs ni också ofta i konflikt mellan vad som är intressant och utmanande att skapa rent hantverksmässigt, och vilka färdiga objekt kläder eller indredningsdetaljer ni skulle ha köpt i en butik för att de var snygga och passade in på era behov?
Jag har allt för lätt att bli hemmablind och bara se skönheten i arbetet bakom ett plagg, den tekniska utmaneingen, känslan i materialet.

Tyvärr har jag inte det genuina intresset för mode, som t ex Foki har. Jag har råkat stå brevid henne i kassakön på mataffären ett par gånger, och hela hon är som ett väl genomtänkt vandrande konstverk. Jag blir glad av att se henne, och jag inser att det nog ligger jättemycket jobb bakom – och att jag lägger hellre den tiden på att sticka😀
Jag drivs nog till hantverk mest av en vilja att förstå material och konstruktion än av ett så starkt begär till en sak att jag måste få den och enda sättet är att göra den själv, och som en del i förståelsen måste ju både material och konstruktion konsumenttestas genom användning…

(Eller, några tidigare försök att sy mina egna kläder har nog grundats i att det inte finns att köpa det som passar – men det var också förbannat tråkigt och inget jag fortsatt med. Drömmen om den perfekta figursydda vita blusen förvandlades raskt till drömmen om en duktig företagande sömmerska i kvarteret.😀 )

2 thoughts on “Egentillverkat – vägen eller målet?

  1. Målet, men det måste vara vägen värt. Så är det för mig som bara stickat i drygt ett år. Hade det inte varit för att jag verkligen behövde halvvantar hade jag antagligen inte hållit ut när jag satte igång.

    Nu är ju inte jag så särskilt slängd i stickning än, så det är mycket som jag skulle vilja ha som jag inte ger mig på.

    Men även om jag inte kan sticka alla modeller jag skulle vilja ha så kan jag i alla fall alltid få den kvalitet och färg jag vill, och det kan man inte köpa färdigt!

  2. Jo, kvalitet och färg är ganska lätt att styra när man skapar av garn.
    Värre är det med klädsömnad där jag finner det omöjligt att hitta materialet jag vill ha. Att se ett plagg i en butik och tänka att man kan göra bättre själv, med fickorna placerade annorlunda och figurformen på rätt höjd är ju kört. Modetyger släpps inte sällan till försäljning till privatkunder förrän klädindustrin är färdiga med dem och går vidare.

    Mitt problem med handarbete är nog att jag intresserar mig för mycket för processen. Att virka dukar har samma typ av charm som soduku, men med större bekräftelse, trots att jag aldrig kommer att ha en virkad duk framme hemma hos mig.😀

Kommentera

