Mer om bröd och ergonomi

Detta bildspel kräver JavaScript.

När jag skrev om lergrytebröd igår, fick jag med en kryptisk formulering om handikappvänlighet. Förklaringen ligger kanske i hur jag bakade surdegsbröd innan jag återupptäckte lergrytan. Grävde därför fram ett gammalt bildspel som visar det.

Alltså, en kall lergryta in i en kall ugn kan man ta sig tid med, och hålla nära kroppen och i vilket handgrepp som helst, medan en upphettad gryta kräver snabbhet, precision och styrka för att inte orsaka skador på såväl hud som inredning.
Antalet lyft och mängden disk (degen både jäser och gräddas i lergrytan) skiljer sig också till lergrytans fördel.

Resultatet blir i båda grytorna ett saftigt bröd med knaprig skorpa, och den enda skillnad jag märker är att den heta grytan ger större luftbubblor medan lergrytans långsammare uppvärmning ger ett finporigare men ändå luftigare bröd. Lergrytan gav också undersidan brödet en mattare och visuellt  något fulare yta när grytan var ny, men det är bara kinkigt att tänka på.

Kommentera

