Kan man ledsna på sockar?

Jag är ju ett socktroll… kan jag ledsna på sockar?

Det fortsätter att gå (någon annan sorts) troll i den ljusgröna andra sockan – jag stickar för långt, jag missar det ena och jag missar det andra och vet inte vad jag håller på med. Det är inte mönstrets fel, för första sockan var hur enkel som helst. Det är jag som inte riktigt är med längre.

Jag drömmer om att sticka något annat, något på rundstickor, grövre stickor, med långa meditativa varv… en sjal, eller kanske t o m en kofta?

Jag har aldrig stickat en tröja eller kofta förut och spanar därför  på mönster som stickas i ett stycke uppifrån och ner.
Hittills har jag hittat tre mönster som jag överväger seriöst:

Och en bubblare:

  • Corinne från senaste Knitty, se här, och som stickas från sidan.

Det är betydligt svårare att förpassa en stickning till UFO-korgen när man redan bloggat om den, har ni också märkt det?

Ett par gamla, snart helt utslitna sockar i Qualitas med falska flätor. Mina första toe-up f ör övrigt (en metod som ärligt talat aldrig gett mig en passform jag gillat).

4 thoughts on “Kan man ledsna på sockar?

  1. Har du någon liten i din närhet? För det är väldigt roligt att sticka babykoftor. Jag är inne på nummer tre i rad, för att jag fått ett kusinbarn och för att de första två blev så stora att han inte kan ha dem förrän nästa vinter.

    Jag har inte stickat kofta eller tröja till mig själv än, men tycker att de här små är en väldigt bra början.

  2. Jag hoppar mellan sockar, vantar och sjalar så nog behöver man växla om lite då och då. Jag har också funderat på att sticka en kofta dock en väldigt traditionell stor och härlig som jag kan vända mig i … 😉
    Sant som du skriver att man bara måste sticka klart något man har glappkäftat om på sin blogg, upp till bevis liksom med foto på färdig vara.
    Men jag har ingen ”stickblogg” så det kan gå ett bra tag innan jag sätter in bilder på allt jag har gjort sedan sist. Under tiden jag stickar så tittar jag i din blogg och i andras härliga stick och sybloggar och bara njuter.
    Nu håller jag på med ett par sockar med falska flätor som jag älskar att sticka.
    Ha det gott och du lägg undan stickningen en dag så kommer nog lusten tillbaka.

  3. Jag hoppar också mellan stora och små stickningar. Just nu har jag en sjal, en kofta, en yemenväst och ett par vantar på gång. Gillar meditativa stickningar osm koftor och sjalar!

  4. Tack alla ni! 🙂

    Till slut lyckades jag komma igång med socka två, och till slut även med en version stickad med samma storlek på alla stickor, och har nu nått hälarna… det är ett snabbstickat och lagom intressant mönster, så det börjar kännas kul igen.

    Och barnkofta är förstås en tanke…

Kommentera

