Beroendeframkallande

Färgglatt, vårligt och snabbt...

Sjal-stickning på 4,5mm stickor var beroendeframkallande… jag startade en ny direkt!

Mönstret är Leaf and Flower Shawl, ett gratismönster jag hittade på Ravelry och som ger stort utrymme till egna variationer. Jag gillar bladmönstret och som det känns nu kommer jag att göra det över större delen av sjalen, med bara en repetition av ”flower baskets”-diagrammet och sen den kortaste och taggigaste bården.
Garnet är Kureyon Sock Yarn från Noro, färg 221, som var på rea och blev ett spontaninköp när jag ändå beställde från Amerikat.

Jag är inte imponerad av kvaliteten på garnet, även om färgskiftningarna är kul. Det är väldigt ojämnt tvinnat – från sytråd som knorrar sig till ullvadd utan minsta tvinning alls, det är dessutom stickigt och strävt och man får plocka bort halmstrån och frön från okända växter med jämna mellanrum. Dessutom är nystanet trassligt och knutigt inuti och måste verkligen nystas om innan man börjar sticka av det. När man ändå håller på att nysta om skulle det inte skada att härva det och tvätta igenom det först. Händerna känns klibbiga och smutsiga  och kliar när jag stickat en liten stund.
Dock tror jag att sjalen kan bli riktigt mjuk efter tvätt och det går fort att sticka. Färgskiftningarna gör det mer intressant.

3 thoughts on “Beroendeframkallande

  1. Ping: FO: Kureyon-sjal (Leaf and Flower Shawl) « Socktrollet

Kommentera

