FO: Kureyon-sjal (Leaf and Flower Shawl)

Sommarjackan framme på vädring.

Försök till närbild...

Omedvetet stickar jag visst varje år något med lila ränder som blir klart lagom till påsk… den här får en premiärtur i eftermiddag.🙂

Jag gillade verkligen mönstret och hur det bestod av fyra olika diagram man kunde välja mellan eller göra sin personliga blandning utav.
Jag tycket om bladmönstret i diagram 1 och gjorde nästan hela sjalen i det, följt av halva diagram 2 (blomkorgar) som en övergång till bården, och därefter bården enligt diagram 3 en gång och ett extra varv av varv 13.
Efter en mycket lös avmaskning med virknål hade jag mindre än 2 gram garn kvar, och det använde jag för att förstärka och förmörka där det behövdes i avmaskningen.
Det behövdes inte någon förstärkning för hållbarheten, men eftersom garnet är väldigt ojämnt i tjocklek och färg så tyckte jag att det blev snyggare så här. Dessutom är det skönt att ha använt upp allt garn.🙂

Ang. garnet, Kureyon Sock Yarn från Noro, så håller jag fast vid mina tidigare åsikter om det. Förhoppningarna om att det skulle bli mjukare efter tvätt infriades lyckligtvis, men det gick åt många tvättvatten innan det kändes rent och mjukt är alltså bara så mjukt man kan förvänta sig av vanlig obehandlad men hårt färgad ull.
Trots det tycker jag mycket om min nya sjal, och jag tycker mycket om färgerna i garnet, trots att den inte matchar min gamla jacka så bra.

4 thoughts on “FO: Kureyon-sjal (Leaf and Flower Shawl)

Kommentera

