Aviatrix

Bebiskit

Vi går i väntans tider. Vilken dag som helst ska mitt lilltroll få en ny kusin, och jag har lyckats knåpa ihop lite bebiskläder i present.
Sådant jag aldrig stickade till mitt eget barn…

Mössan

The Aviatrix Baby Hat finns som gratis pdf-nedladdning på Ravelry, med tillhörande disskussionsgrupp om man vill ha det.
Jag tyckte att mönstret var enkelt även om jag kände mit lite ringrostig på kortvarv inledningsvis, och att jag tycks ha gjort misstaget att sticka hakbandet på fel sida. Alla andra foton på nätet, det här är en väldigt poppis modell just nu, visar knappen på bebisarnas högra kind, och i min mössa hamnar den på vänster sida.

Designern heter Jussi Turner och hittas här, kanske finns mönstret även där om man letar.

Det här mönstret finns i många storlekar från nyfödd upp till 4 år, och det finns också en variant kallad Poppy som är utan hakband, så det är inte för sent att sticka en åt Lilltrollet också.

Vantarna

My Magic Baby Mitts, också ett gratismönster och och också hittat via Ravelry men publicerat på Linonbrand Yarns Blogg

Jag modifierade mönstret lite genom att lägga till några aviga ränder för att de ska matcha mössan bättre, originalet är slätstickat, och så valde jag att sticka runt på strumpstickor istället för platt fram och tillbaka. Jag avskyr att sy och montera!

Garnet

Lornas Lace’s Shepherd Sport i färgen 22ns Turquoise. En ensam härva jag köpte för några år sedan med planen att sticka en tubkrage till mig själv. Till detta kit i storlek nyfödd gick det åt ungefär hälften. Ett helt fantastiskt mjukt garn är det, men inte många verkar sälja det utanför USA och även om dollarn är billig så blir det för dyrt med frakt och tull för mig just nu. Annars har jag ett enormt sug att sticka mer i det. Kvaliteten är fantastisk på alla vis.

Kommentera

