Stormstrumpor

Färdiga sedan en tid tillbaka nu, och fötterna trivs!🙂

Det är bara svårt att hinna med att fotografera, redigera, och blogga med en bebis som precis börjat gå längs möblerna och pilla på precis allt som ligger framme och efter det bara sover middag om hon får sova i mitt knä…

stormsidaSTAMP


Mönster:
Yarrow Ribbed Socks, ur boken Knitting Vintage Socks av Nancy Bush.
Entligen är det bara en repetition av 3r-1a-1r-1a och sedan något hon kallar en tysk häl och en fransk tå, men också några små enkla men läckra detaljer som gör sockorna lite speciella jämfört med vilket basmönster som helst – en ”mudd”, en falsk söm på hällappen, ett pärlband av aviga maskor där man tar ihop efter hälen, en extra vacker kant på sidan av hällappen. Enkelt och lättstickat, men samtidigt effektfullt. Min man vill också ha ett par!

stormtåSTAMP

Garn: Regia Design Line: Kaffe Fassett (från en många år gammal kollektion) –  mirage i färgen 4250 ”Storm”
Jag ogillar som bekant starkt mirage, eller melerat av alla sorter som inte innbeär att garnet är tvinnat av flerfärgade trådar. Färgpartierna i ett printat eller  batikfärgat garn bör vara långa nog att bilda något ordentligt randigt om jag ska trivas🙂
Det här garnet har legat länge i mina gömmor och räknats till ett av de bittrare felköpen, bittert för att jag hela tiden älskat färgerna och bittert för att jag köpte det dyrt samma dag det packades upp i butik och strax därefter insåg att det är roligare att sticka spets- eller texturmönster och de kommer bäst till sin rätt i enfärgat.
Den här sortens garn kommer bäst till sin rätt i slätstickat, och det har tagit mig till nu att hitta rätt projekt.

stormhäldetaljSTAMP

2 thoughts on “Stormstrumpor

    • Ja, det är oftast det enkla som är det vackra… och det mest intressanta ur hantverkssynpunkt att tillverka är oftast det sista klädesplagg jag skulle köpa färdigt ur butik och sätta på mig.😀

      Nancy Bush’s böcker är som jag nog skrivit om förr illustrerade med helt sjukt dåliga fotografier. Inspiration att använda hennes mönster får man däremot från bloggar och Ravelry, för det är bra design bara man får se hur det ser ut.

Kommentera

