Pilgiftsgrodesockar

Fler bas-strumpor från Nancy Bush’s gamla Knitting Vintage Socks, denna gång ”oak ribbed” till min man.
Garnet köpte vi hos Elvys Garn i Holmsund när vi besökt Tropikhuset i samma byggnad för att fotografera pilgiftsgrodorna de har där. Färgen påminnde oss om grodorna.
groda
Tyvärr finns varken tiden eller orken att sticka som förr, så det har tagit bra precis fyra månader att bli klar med dessa trots att de inte är ganska enkla till sin design.

dartfrogs1

Av någon anledning känns det alltid som att garnet är tunnare och vassare när jag stickar strumpor till min man än någon annan gång. Är det bara att den större storleken gör arbetet drygare, eller är det hans förkärlek för blått? Sliter blå färgning hårdare på ullgarn än andra kulörer?
Det här är Sock 4 från Hjertegarn, i nyansen 2599. Sock 4 är ett garn jag stickat många strumpor i förr i grått och rosa och grönt m m Jag ville minnas det som att det skulle ha en lite mjukare och tjockare känsla än t ex Opal… och jag är lite besviken.
I tvätt fällde det också extremt mycket ludd i vattnet. Det blev många sköljvatten och en avtorkning av handfatet mellan varje. Färgen är dock läcker och mannen är förtjust över både den och passformen.

Kommentera

